Search this site
Embedded Files
InjET
  • HOME
  • ABOUT
  • SUBMISSION
  • EDITORIAL BOARD
  • ISSUE
    • Current issue
      • Vol.11, ISSUE (2) AUGUST 2025
      • Vol. 11, ISSUE (1) April 2025
    • Archive
      • Vol 8 (2) November 2022
  • CONTACT US
InjET
  • HOME
  • ABOUT
  • SUBMISSION
  • EDITORIAL BOARD
  • ISSUE
    • Current issue
      • Vol.11, ISSUE (2) AUGUST 2025
      • Vol. 11, ISSUE (1) April 2025
    • Archive
      • Vol 8 (2) November 2022
  • CONTACT US
  • More
    • HOME
    • ABOUT
    • SUBMISSION
    • EDITORIAL BOARD
    • ISSUE
      • Current issue
        • Vol.11, ISSUE (2) AUGUST 2025
        • Vol. 11, ISSUE (1) April 2025
      • Archive
        • Vol 8 (2) November 2022
    • CONTACT US

Home / Latest Issue / Vol. 11, Issue (2) August 2025 / INJET-011-020

Pelaksanaan Sistem Pendidikan dan Latihan Teknik dan Vokasional (TVET) di Malaysia: Naratif dari Pelbagai Agensi

Affizie Abu Kasim, Mohd Hazwan Mohd Puad and Arnida Abdullah


International Journal of Education and Training, Volume 11, Issue 2, August 2025

DOI: http://doi.org/10.47836/injet.11.2.11


Keywords: JPK, MQA, sistem, TVET

Published on: 2025-08-29

eISSN 2462-2079

Article ID

INJET-011-020

PDF

Abstract

Pendidikan dan Latihan Teknikal dan Vokasional (TVET) memainkan peranan kritikal dalam membangunkan modal insan berkemahiran tinggi bagi menyokong pertumbuhan ekonomi dan pembangunan lestari di Malaysia. Pelaksanaan TVET yang berbeza antara sistem Agensi Kelayakan Malaysia (MQA) dan Jabatan Pembangunan Kemahiran (JPK) telah memberi pelbagai persepsi kepada pengamal TVET dalam negara. Oleh itu, kajian ini menganalisis perbezaan dan persamaan sistem pelaksanaan TVET oleh dua agensi utama, iaitu MQA dan JPK. Melalui kaedah tinjauan dokumen, data dikumpulkan daripada sumber rasmi seperti akta, kerangka kelayakan, dan dasar berkaitan TVET. Hasil kajian menunjukkan bahawa MQA dan JPK mempunyai perbezaan dari segi objektif, standard kualiti, dan pendekatan kurikulum. Walaupun berbeza, kedua-dua agensi berkongsi persamaan penting melalui Kod Amalan Pentauliahan Program TVET (COPTPA), yang mengharmonikan sistem penarafan tunggal TVET. Antaranya termasuk penekanan kepada penglibatan industri dalam pembangunan kurikulum dan penilaian praktikal, serta pelaksanaan penilaian berasaskan kompetensi (CBA) bagi memastikan graduan menguasai pengetahuan, kemahiran, dan sikap yang diperlukan pasaran kerja. Dapatan menunjukkan kerjasama strategik antara MQA dan JPK melalui COPTPA mampu mewujudkan sistem TVET yang lebih bersepadu, relevan, dan efektif. Integrasi ini penting untuk menghasilkan tenaga kerja yang dinamik, berdaya saing, dan responsif terhadap cabaran global, sekaligus menyumbang kepada transformasi sosioekonomi negara.

CONTACT US

Office of the Deputy Dean (Research, Innovation and Funding)

Block A, Faculty of Educational Studies

Universiti Putra Malaysia

43400 UPM Serdang

Selangor, Malaysia

Tel: +603-9769 7909

Email: injet@upm.edu.my/ pacufpp@upm.edu.my

QUICKLINKS

Publisher - UPM Press

Deputy Vice Chancellor (R&I)

Sultan Abdul Samad Library UPM

UPM Homepage

Faculty of Educational Studies UPM

MORE

Staff Directory

EDUC JOURNALS

Pertanika Journal of Professional Development and Continuing Education (ProCEd)

Pertanika Journal of Vocational, Science and Technology Education (PJVSTE)

Pertanika Journal of Language and Humanities Education (PJLHE)

Pertanika Journal of Learning Pedagogy and Educational Leadership (PJLPEL) 

Pertanika Journal of Counsellor Education and Counselling Psychology (PJOCECP)

Pertanika Journal of Physical Education and Sports (PJPES)

Copyright International Journal of Education and Training 2025
Report abuse
Page details
Page updated
Report abuse